Skútr versus elektroskútr, přehledné srovnání
Elektroskútry jsou stále populárnějšími nástupci klasických skútrů. V čem jsou jiné a jaké mají výhody?
Pořizovací náklady
Vyšším nákladům se na samém počátku zkrátka nevyhnete. Započítat musíme už pořízení nového skútru. V obou případech se budeme pohybovat v desetitisícových částkách.
Konvenční benzinový skútr býval v minulosti zpravidla o několik tisíc levnější, což jednoznačně hovořilo pro rozšíření spíše těchto variant. Dnes už to již neplatí, ač se s tímto tvrzením mnohde stále setkáte. Po této stránce jsou obě zařízení srovnatelná.
Na kvalitní skútr v elektrické nebo klasické verzi si připravte cca 30 000 Kč. Levnějším modelům z asijské produkce se raději vyhněte, mohou být poruchové.
Nákladovost provozu
Provozní náklady elektrického skútru jsou skutečně nízké. Budeme-li uvažovat modelový příklad s průměrnou sumou zhruba 5 Kč/kWh, dostaneme se při průměrné spotřebě 3 kWh na cca 15 Kč na 100 km, některé zdroje hovoří dokonce o 5 až 10 Kč na 100 km.
Pakliže to přepočteme na každý jednotlivý kilometr, pohybujeme se ve velmi nízkých cenách doslova pár korun za km. Při srovnání s benzinovým skútrem jsou pak provozní náklady dokonce 14x nižší. Pokud bychom elektroskútry postavili proti automobilu, dostaneme se na ještě pozoruhodnější úsporu: Náklady jsou až 40x nižší.
Dojezd
Klasické skútry na benzin vám nabídnou při plné nádrži dojezd zhruba 200 km. U elektromotorů v automobilech je kratší dojezd stále jedním ze zásadních důvodů, který brání jejich masivnímu rozšíření.
U skútrů to však již tak zcela neplatí. Vývoj v oblasti elektrického pohonu jednak kráčí vpřed velmi rychle. Výrobci jsou do svých zařízení tak schopni montovat moderní lithiové baterie, které mají stále vyšší kapacitu.
Nejlepší modely jsou schopny zvládnout i 120 km. Řada uživatelů však ani toto vyžadovat nebude, ostatně se jedná o kompaktní „vozítka“ určená primárně do městského provozu, například na cesty do zaměstnání. Vyšší modely jsou již vzhledem k dojezdu vhodné i na delší výlety.
Ekologie
V ekologii elektroskútry vítězí doslova „na plné čáře“. Jsou velmi tiché a neprodukují žádné výfukové zplodiny či zápach. Jejich využíváním se tak chováte ohleduplně k přírodě i k lidem kolem sebe.
Doprava se významnou měrou podílí na znečišťování ovzduší. Jde dokonce o druhý největší zdroj po energetickém průmyslu. Hlukovou zátěž lze považovat za významný stresový faktor. A to jak pro lidi, tak i pro zvířata.
Řidičské oprávnění
Na některé typy skútru byste měli vlastnit řidičské oprávnění, a to skupiny A1 nebo AM, případně B.
Stále populárnější variantou elektroskútru jsou však ty, na které řidičské oprávnění není nutné. Jedná se o stroje s omezením výkonu motoru na 250 W a maximální rychlostí nejvýše 25 km/h. Současně jsou vybaveny pedály.
Tento takzvaný elektroskútr bez řidičáku má i další výhody, protože za něj nemusíte platit povinné ručení a nemusíte ho ani přihlašovat. Skútr nemá registrační značku a nechodí se s ním na technickou kontrolu.
Leave a comment
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.